Inne alternatywy dla Google Analytics

Szukasz alternatywnej platformy analitycznej dla Google Analytics? Cóż, nie jesteś sam! Powodów ku temu jest całkiem sporo. Może potrzebujesz bardziej szczegółowych danych lub jesteś zmęczony ciągłymi zmianami. A może po prostu nie lubisz, jak bardzo Google Analytics jest skomplikowane.

Mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Istnieje mnóstwo narzędzi z danymi, których nie znajdziesz w Google Analytics. Poniżej przedstawiam 10 innych alternatyw dla Google Analytics, które zastępują lub uzupełniają funkcje oferowane przez GA. Podzieliłem je na dwie kategorie w zależności od danych jakie dostarczają:

  • Narzędzia do analizy wydajności
  • Narzędzia do analizy SEO

Nie wszystkie z tych narzędzi mogą zastąpić Google Analytics, ale kilka może. Zacznijmy od wyjaśnienia, dlaczego ja szukam alternatywy dla Google Analytics

Czy Google Analytics jest zgodne z RODO?

Otóż to – pomimo tego, że Google Analytics to podstawowe i darmowe narzędzie analiz od Google, to właśnie Google Analytics nie jest zgodne z RODO 🤯. Oznacza to, że możesz naruszać międzynarodowe przepisy i nawet o tym nie wiesz. To jeden z powodów, dla których wiele osób i firm szuka alternatywy dla Google Analytics.

Integracja Google Analytics na stronach internetowych stanowi naruszenie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Jest to zgodne z niedawną decyzją austriackiego organu ochrony danych (DSB). To pierwsza decyzja w sprawie 101 modelowych skarg, które wiedeńska organizacja non-profit Noyb złożyła przez inspektora ochrony danych Maxa Schremsa w ramach tzw. decyzji „Schrems II” w całej Europie. W 2020 roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) orzekł, że korzystanie z usług amerykańskich dostawców narusza RODO, ponieważ amerykańskie przepisy dotyczące nadzoru zobowiązują amerykańskich dostawców, takich jak Google czy Facebook, do przekazywania danych osobowych władzom USA.

Więcej w temacie na stronie noyb.eu

Czy jest coś lepszego niż Google Analytics?

Postawmy sprawę jasno – Google Analytics to najpopularniejsze i darmowe narzędzie. Ciężko jest zmienić sposób myślenia i podjąć decyzję o zmianie platformy analitycznej. Nawet, gdy wiesz, że Google Analytics nie jest zgodne z RODO, to raczej boisz się zmian. Ale pomimo swojej popularności Google Analytics ma kilka ograniczeń. Na wstępie nie jest zbyt przyjazny dla początkujących.

Google Analytics używa wielu terminów i nazw filtrów, które mogą nie mieć większego sensu dla przeciętnego użytkownika. W rzeczywistości, aby wykorzystać Google Analytics samo Goole oferuje całą gamę kursów, które pomogą Ci dowiedzieć się, jak z niego korzystać. Jest też mnóstwo kursów od innych specjalistów, które mogą być bardziej przydatne, gdyż lepiej tłumaczą wiedzę. Jednym z godnych polecenia kursów o Google Analytics jest kurs od Karol Dziedzic.

Świetnie, prawda? Cóż, nie każdy ma czas lub umiejętności, aby spędzić tygodnie na nauce korzystania z platformy. Co więcej, Google Analytics 4 (nowa wersja GA) jest zupełnie inna – co oznacza, że możesz spędzić miesiące zastanawiając się, jak z niego korzystać, tylko po to, by za kilka lat zniknąć.

Google Analytics ma też kilka innych problemów:

  • Ciągłe zmiany: Google często aktualizuje GA, co oznacza, że menu, wskaźniki i funkcje mogą być trudne do znalezienia, nawet jeśli regularnie korzystasz z platformy.
  • Niechciane dane: GA zawiera dane od użytkowników wewnętrznych i botów, które mogą zniekształcać wyniki. Na przykład, jeśli Ty lub Twoi znajomi/rodzina wielokrotnie przeglądacie stronę docelową, możesz pomyśleć, że generuje ona większy ruch niż w rzeczywistości.
  • Brakujące dane: aby zachować zgodność z RODO, musisz poprosić o pozwolenie — co oznacza, że jeśli niektórzy odwiedzający odmówią śledzenia, możesz nie uzyskać pełnego obrazu swoich danych. Aktualizacje przeglądarek stron internetowych coraz częściej automatycznie sugerują, aby odmawiać śledzenia – taki trend.
  • Niedokładne dane: wbrew temu, co myśli wielu marketerów, Google Analytics nie śledzi wszystkiego w Twojej witrynie. Wiele liczb może być przybliżeniami — jeśli opierasz kluczowe decyzje biznesowe na tych danych, może to poprowadzić Cię w złym kierunku.

Alternatywy dla Google Analytics – wydajność

Podstawowe narzędzia analityczne dla prywatnych stron internetowych, blogów oraz dla małych firm. Narzędzia, które są alternatywą dla Google Analytics i pomagają właścicielom stron internetowych mieć oko na najbardziej istotne dane.

1. Simple Analytics

Zero ciasteczek… Zero kłopotów… Zero śledzenia…

Simple Analytics

Simple Analytics pokazuje najważniejsze informacje: wyświetlenia stron, strony odsyłające, najpopularniejsze strony i rozmiary ekranu, dzięki czemu nie zgubisz się w szczegółach. W ten sposób możesz przeanalizować, co należy przeanalizować, zanim podejmiesz ważne decyzje biznesowe.

Platforma Simple Analytics nie używa plików cookie ani nie zbiera żadnych danych osobowych. Więc nie musisz się martwić banerami cookie, RODO, CCPA ani PECR.

Oszczędza to również czas, ponieważ prosty interfejs pokazuje w jednym przeglądzie dokładnie, jak działa Twoja witryna.

W ten sposób Simple Analytics pomaga chronić prywatność ludzi, jednocześnie budując silniejszą, bardziej zrównoważoną i bardziej etyczną witrynę.

Koszt: Zaczynasz od darmowego okresu próbnego – 14 dni, następnie najtańszy pakiet starter to €9 miesięcznie.

https://simpleanalytics.com/

2. Yandex Metrica

Yandex Metrica

Yandex Metrica to potężny system analityki internetowej, łączący zaawansowane narzędzia raportowania z mapami ciepła i odtwarzaniem sesji. Yandex Metrica to łatwe w użyciu narzędzie, intuicyjny panel i raporty, w których bez problemów odfiltrujesz spam i ruch botów.

Jest bardzo dokładny w porównaniu z innymi dużymi narzędziami analitycznymi. Zaimplementowanie go na stronie jest również proste, za pomocą wtyczki i interfejsu API. Istnieje wiele statystyk, które możesz śledzić, takie jak lokalizacja, wiek i płeć. Śledzenie wszystkich tych zmiennych pomaga w lepszym tagowaniu podczas reklamowania. Istnieje wiele innych przydatnych funkcji, takich jak odtwarzanie sesji – system rejestruje ruch każdego respondenta, który odwiedza Twoją witrynę. Możesz zobaczyć, jak łatwo było konsumentom znaleźć to, czego szukali. To z drugiej strony może pomóc Ci poprawić wrażenia użytkownika poprzez wprowadzanie zmian w oparciu o to, co widzisz – czkawkę, jaką użytkownicy mieli podczas poruszania się po Twojej witrynie. Kolejną bardzo przydatną funkcją, z której często korzystam, są mapy kliknięć i linków.

Koszt: Za darmo

https://metrica.yandex.com/

3. Matomo (dawniej Piwik)

Matomo

Matomo to wiodąca platforma do analityki internetowej typu open source, używana na ponad 1,4 milionach stron internetowych w ponad 190 krajach i przetłumaczona na ponad 50 języków. Matomo ceni sobie ochronę prywatności, 100% własność danych i brak próbkowania danych.

Ta platforma analityki internetowej i optymalizacji konwersji została zaprojektowana tak, aby zapewniać najbardziej rzetelne informacje dzięki pełnej gamie funkcji, takich jak mapy ciepła, nagrania sesji, cele, analiza formularzy, e-commerce i ścieżki.

Zapewnia aktualizacje w czasie rzeczywistym o szczegółach odwiedzających; ma śledzenie konwersji celu w celu śledzenia celów biznesowych; śledzenie zdarzeń w celu identyfikacji i pomiaru interakcji użytkownika z Twoją witryną; oraz testy A/B, które pomagają zoptymalizować kampanie w witrynie poprzez eksperymentowanie i przeprowadzanie testów A/B.

Matomo może być zainstalowane na Twoim hostingu, więc to najlepszy sposób, aby zachować swoje dane i dane klientów / użytkowników bez pośredników

Koszt: za darmo na własnym hostingu lub €19 miesięcznie dla stron internetowych o miesięcznym ruchu 50.000 odwiedzin.

https://matomo.org/

4. Clicky

Clicky to narzędzie do analizy w czasie rzeczywistym. Narzędzie oferuje wszystkie podstawowe analizy, takie jak strony odsyłające i odwiedzane, mapy ciepła, monitorowanie czasu spędzonego na stronie itd.

Praktycznie te same informacje co w Google Analytics tylko bardziej prosty i „surowy” interfejs, który wygląda jak z 2000 roku.

Koszt: Jest plan darmowy (3000 wizyt na stronie). Plany płatne od $9.99/miesiąc

https://clicky.com/

5. Statcounter

Statcounter oferuje prosty interfejs do podstawowych analiz witryny i raportów dotyczących odsłon stron internetowych, sesji, odwiedzających witrynę i nowych użytkowników.

Ten podstawowy pulpit nawigacyjny jest bezpłatny dla 500 odsłon. Statcounter zapewnia również zaawansowane płatne funkcje, takie jak raporty dotyczące współczynnika odrzuceń, współczynnika konwersji i płatnego ruchu.

Koszt: Bezpłatny (500 wizyt na stronie) lub od €16 miesięcznie z funkcjami premium

https://statcounter.com/

6. Smartlook

Smartlook to narzędzie do analizy zachowania użytkownika, które rejestruje odwiedzających na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych.

Zestaw narzędzi Smartlook łączy zaawansowane funkcje analityki ilościowej i jakościowej. Możesz filtrować nagrania, aby skupić się na konkretnych wydarzeniach, dzięki czemu możesz używać narzędzia do dużej liczby odwiedzin.

Koszt: Dostępny jest plan darmowy. Plany płatne od €31 miesięcznie.

https://www.smartlook.com/

Alternatywy dla Google Analytics – SEO

W przeciwieństwie do narzędzi analitycznych, które koncentrują się na ruchu i zachowaniu na stronie internetowej, narzędzia analityczne SEO pomagają zoptymalizować strony pod kątem pozycji w wyszukiwarkach oraz treści.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to proces wymagający dużej ilości danych, a poniższe narzędzia pomogą Tobie w tym procesie.

7. Ahrefs

ahrefs

Ahrefs to kompleksowy zestaw narzędzi SEO, który pomoże Tobie w kwestiach takich jak:

  • Badanie konkurencji: znajdziesz organiczne słowa kluczowe konkurencji, strategie linków zwrotnych i słowa kluczowe PPC
  • Budowanie linków: poznasz najsilniejsze możliwości linków zwrotnych w swojej niszy
  • Badanie słów kluczowych: uzyskasz maksymalnie trafne propozycje słów kluczowych
  • Audyt witryny: znajdziesz problemy z SEO w Twojej witrynie i dowiesz się, jak je naprawić
  • Badanie treści: odkryjesz najpopularniejsze treści na dowolny temat i znajdziesz najlepsze pomysły na własne treści
  • Śledzenie rankingu: możesz śledzić i porównywać swoje rankingi wyszukiwania wraz z wynikami konkurencji

Baza Ahrefs zawiera ponad 11 miliardów słów kluczowych i ponad 400 miliardów zaindeksowanych stron. Dlatego Ahrefs jest w stanie zapewnić swoim użytkownikom maksymalną dokładność danych.

Koszt: od $99 miesięcznie

https://ahrefs.com/

8. SEMrush

SEMrush

SEMrush oferuje wiele funkcji oferowanych przez inne narzędzia SEO. Jednak robi więcej po stronie monitorowania marki niż tylko monitorowanie linków zwrotnych.

Zawiera również wbudowane badania reklamowe, które pomogą Ci zrozumieć strategie reklamowe i budżet konkurencji.

Jest drogi, ale oferuje mnóstwo danych.

Koszt: od $119.95 miesięcznie

https://www.semrush.com/

9. Ubersuggest

Ubersuggest to niesamowite narzędzie. Jest naprawdę łatwy w użyciu i jest idealny dla osób, które zaczynają od SEO. Ich wsparcie jest świetne i zawsze są gotowi odpowiedzieć na każde pytanie.

Ubersuggest to narzędzie do badania słów kluczowych, które doskonale nadaje się do wyszukiwania długich słów kluczowych do wykorzystania w kampaniach SEO i content marketingu. To także świetny sposób na znalezienie nowych tematów do blogowania.

Koszt: od 59 zł miesięcznie

https://neilpatel.com/ubersuggest/

10. Senuto

Senuto to bardzo proste narzędzie, które pomaga znaleźć więcej możliwości słów kluczowych. Pomaga monitorować pozycję witryny dla wybranych słów kluczowych i zebrać całą widoczność witryny w google. W senuto możesz sprawdzić konkurentów pod kątem pozycjonowanych przez nich fraz.

Warto wspomnieć, że Senuto to polskie narzędzie SEO.

Koszt: od 99 zł miesięcznie

https://www.senuto.com/

Istnieje wiele alternatyw Google Analytics do wypróbowania

Powyższe alternatywy Google Analytics zapewniają szeroki zakres danych wykraczających poza to, co oferuje Google Analytics. Co więcej, wiele narzędzi oferuje bezpłatną wersję próbną, więc możesz spróbować przed zainwestowaniem w pełną platformę.

Wymienione alternatywy Google Analytics to te, które osobiście używałem / testowałem. Ale jest cała masa innych alternatyw GA, takich jak Plausible, Leadfeeder, Woopra, Hotjar, Oribi, Adobe Analytics…

Nie wiesz, od czego zacząć? Wypisz, czego nie lubisz w GA i czego szukasz alternatywy, a następnie skorzystaj z powyższej listy, aby zobaczyć, które usługi mogą być dla Ciebie najlepsze.

Czy wiesz, że udostępniając ten artykuł pomagasz mi? Dziękuję za Twoje wsparcie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.